• 17 sie
  • 2022

Wakacyjny Lublin

W dniach od 13 do 15 sierpnia br. męska część byłej klasy 1d w składzie: Dawid, Emil, Maciej, Piotr i Stanisław, wybrała się pod opieką pań M. Bąkowskiej i K. Barańskiej (przyszłej wychowawczyni) na wycieczkę do Lublina.

Pierwszego dnia zwiedziliśmy Państwowe Muzeum na Majdanku. Muzeum jest pierwszym takim miejscem w Europie poświęconym ofiarom II wojny światowej i znajduje się na terenie dawnego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Lublin (nazywanego powszechnie Majdankiem). Z wielkim zainteresowaniem słuchaliśmy pana przewodnika opowiadającego o historii tego obozu. Na terenie byłego obozu zachowały się baraki, komory gazowe, łaźnie i krematorium i tę część mieliśmy okazję zobaczyć.

Drugiego dnia udaliśmy się do Muzeum Wsi Lubelskiej jednego z największych skansenów w Polsce. Muzealna ekspozycja podzielona jest na sektory odzwierciedlające zróżnicowanie krajobrazowe i etnograficzne Lubelszczyzny: Wyżyna Lubelska, Roztocze, Powiśle, Podlasie, Nadbuże oraz sektory dworski i miasteczkowy. Pani przewodnik zapoznała nas z codzienną pracą, zwyczajami i tradycjami ludzi minionej epoki. Obejrzeliśmy pamiątki związane z dawnym życiem wsi, dworów oraz miasteczek. Odwiedzając kolejne sektory i obiekty, odnieśliśmy wrażenie, że czas stanął w miejscu,  a wizyta w Muzeum stała się okazją do wyjątkowej podróży oraz bliskiego – wręcz namacalnego – spotkania z przeszłością.

Tego samego dnia odbyliśmy podróż meleksem po najbardziej znanych miejscach Lublina. Piesze wędrówki uliczkami Lublina nie były nam obce.

Wieczorową porą, udaliśmy się do Muzeum Narodowego (Zamek Lubelski) na wystawę czasową poświęconą Tamarze Łempickiej. Malarka – nazywana baronową z pędzlem – wykreowała wizerunek nowoczesnej i niezależnej kobiety sukcesu, dzięki któremu stała się ikoną swoich czasów, a jej nazwisko stało się rozpoznawalne zarówno na Starym Kontynencie, jak i w krajach obu Ameryk.

Wystawa „Tamara Łempicka – kobieta w podróży” przenosi nas do świata lat 20. i 30. XX wieku, czyli do niezwykłej epoki podporządkowanej nowemu stylowi, jakim było art déco.

Trzeciego, a zarazem ostatniego, dnia naszej wycieczki wybraliśmy się do Regionalnego Muzeum Cebularza. W czasie wizyty, legendarna Esterka oraz piekarz Franek opowiedzieli nam historię powstania wspaniałego wypieku – CEBULARZA, który od setek lat napełnia żołądki i sprawia radość ludności z terenu Lubelszczyzny oraz ich gości. Podczas części warsztatowej każdy z nas wykonał swojego cebularza, którego skonsumował z wielkim apetytem. Wycieczkę uważamy za udaną i miło spędziliśmy na niej czas.