• 18 wrz
  • 2023

Trzy dni w Górach Sowich

Trzydniowa wycieczka
W dniach od 13 do 15 września br. uczniowie liceum wybrali się na trzydniową wycieczkę do
Sokolca (Góry Sowie).
Dzień pierwszy
W drodze do Sokolca zatrzymaliśmy się w Książu, aby zwiedzić Zamek, będący największym
zamkiem na Dolnym Śląsku. Pani przewodnik opowiedziała nam historię zamku,
zobaczyliśmy piękne sale: barokową, białą, Maksymiliana. Udaliśmy się do Podziemi
Zamkowych. Podziemna trasa turystyczna to półkilometrowy odcinek, który zaintrygował nas
swoją różnorodną strukturą zarówno pod względem geologicznym, jak i historycznym.
Podczas przejścia mogliśmy zobaczyć potężną wybetonowaną halę, korytarze wykute
w surowej skale oraz poboczne komory bunkra. Podczas zwiedzania podziemi poznaliśmy
m.in. tajemnice książańskich podziemi, teorie o celu ich powstania oraz tragiczną historię
więźniów, których rękami te tunele zostały wydrążone. Mieliśmy okazję pospacerować po
przepięknych tarasach i podziwiać egzotyczną roślinność Palmiarni.
Dzień drugi
Drugiego dnia udaliśmy się do Skalnego Miasta (Adršpašsko-teplické skály) w Czechach, to
fantastyczny kamienny labirynt wyrzeźbiony siłami natury. Rezerwat stanowi część Gór
Stołowych. Większość skał to piaskowce pochodzące z różnych okresów geologicznych.
Przewodnik p. Bartosz w interesujący sposób przybliżył nam historię odkrycia skał.
Przemierzając turystyczny, zielony szlak mogliśmy, używając swojej wyobraźni, zobaczyć
ciekawe skały, takie jak: Dzban, Starostę i Starościnę, Kochanków, Plac Słoni czy przejść
przez Mysią Dziurę. Zwieńczeniem wędrówki wśród skalnych labiryntów był rejs łodzią po
jeziorze.
Ciekawostka: W okresie romantyzmu, a dokładnie w 1790 roku, wybrał się tutaj również
niemiecki poeta Johann Wolfgang Goethe i zakochał się w tym miejscu.
Trzeci dzień
Ostatniego dzień naszej wycieczki udaliśmy się do Podziemnego Miasta Osówka. To obiekt
wojenny, budowany pod kryptonimem Riese w Górach Sowich przez III Rzeszę Niemiecką
w latach 1943-45. Przez krótki czas wykonano prawie 2 km podziemnych korytarzy, hal
i chodników. Według jednej z hipotez po ukończeniu Niemcy planowali rozlokować tutaj
naukowców pracujących nad wunderwafe i prototypem bomby atomowej. Inna mówi, że
w okolicy ukryto „złoty pociąg” i ciężarówki ze złotem Wrocławia.
Aby zwiedzić ten kompleks, wybraliśmy trasę ekstremalną, czyli zwiedzanie podziemi
z przewodnikiem, przeprawę łódką desantową oraz pokonywanie korytarzy poszukiwaczy
skarbów. Wielu emocji wywołało w nas pokonywanie mrocznych korytarzy.
Ostatnim punktem wycieczki było zwiedzenie Kościoła Pokoju w Świdnicy. Jest to
największa drewniana protestancka świątynia wpisana na Listę światowego dziedzictwa
UNESCO. W barkowym wnętrzu kościoła mogliśmy zapoznać się z jego historią oraz
posłuchać muzyki organowej.
Oprócz świątyni na Placu Pokoju znajdują się 300-letnie budynki i wiekowe drzewa. Jest to
jedyna w Polsce tak bogata luterańska enklawa.
Wycieczkę zaliczamy do udanej i pozostanie w naszej pamięci. Zapraszamy do obejrzenia