„Poznański Łazarz – od podmiejskiej osady do śródmiejskiej dzielnicy”

„Wirtualne Dni Łazarza” – LINK DO GRY

Projekt jest częścią drugiej edycji projektu w ramach: Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020, podprojekt: Akademia Kształcenia Wyprzedzającego. Siedmioro uczniów klas pierwszych poznawało historię dzielnicy, w której usytuowana jest nasza szkoła. Efektem końcowym naszego projektu było utworzenie wirtualnego pokoju zagadek / Escape Room dla mieszkańców Łazarza w miejsce drugich, odwołanych ze względu na pandemię Dni Łazarza, a także jako wirtualna gra terenowa dla uczniów okolicznych szkół podstawowych i średnich.

Tęskniąc za kolejnymi Dniami Łazarza, grupa uczniów klas pierwszych XXXVII Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Terapeutycznymi im. Jana Pawła II w Poznaniu przygotowała pełną zagadek i ciekawych fotografii wirtualną wycieczkę po Św. Łazarzu.

Rok szkolny 2020/2021 był czasem pandemii Covid-19. Zainspirowani elementami nauczania zdalnego zdecydowaliśmy się na utworzenie wirtualnej gry miejskiej o Łazarzu, aby w bezpieczny sposób zgłębić tajemnice Łazarza poprzez wirtualną podróż po tej niesamowitej części Poznania.

Escape Room powstał w ramach projektu uczniowskiego: „Poznański Łazarz – od podmiejskiej osady do śródmiejskiej dzielnicy”, zrealizowanego w ramach: Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020; podprojekt: Akademia Kształcenia Wyprzedzającego. Efektem końcowym projektu jest gra, którą kierujemy do wszystkich miłośników Łazarza, a szczególnie do grup uczniów z łazarskich szkół, na ostatnie dni roku szkolnego –  jako zajęcia uzupełniające z historii, wiedzy o społeczeństwie, czy też w ramach zajęć z wychowawcą. 

Jesteśmy wdzięczni wszystkim, którzy spotykali się z nami, opowiadali nam o Łazarzu i pomagali w realizacji projektu. Opiekunką metodyczną podprojektów Akademii Kształcenia Wyprzedzającego była pani prof. dr hab. Violetta  Julkowska z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, pan Jakub Skutecki, Starszy Kustosz Biblioteki Głównej UAM udzielił nam wspaniałej lekcji historii, opowiadając o Łazarzu z przełomu XIX i XX wieku, Janusz Heller i Wojciech Wysocki z Klubu Osiedlowego „Krąg” dzielili się z nami swoją wiedzą na temat współczesnego Łazarza. Chcielibyśmy podziękować także dwóm uczniom XXXVII LO, którzy włączyli się w prace projektowe, nie będąc formalnymi członkami projektu. Jeremi Siebyła stworzył projekt mapy Łazarza, który stał się podstawą stworzonego przez nas pokoju zagadek, a Przemek Wagner przygotował plakat reklamujący to wydarzenia w mediach społecznościowych.

„Wirtualne Dni Łazarza” – LINK DO GRY

Wszystkie zdjęcia, które wykorzystaliśmy są autorstwa uczniów XXXVIII LO w Poznaniu. Oryginały wykorzystanych widokówek zgromadzone są w Bibliotece Głównej UAM – ich kopie otrzymaliśmy dzięki uprzejmości Starszego Kustosza, pana magistra Jakuba Skuteckiego. Dziękujemy również Redakcji – www.lazarz.pl za umożliwienie wykorzystania tekstów, w niektórych z przygotowanych przez nas zadaniach.

Instrukcja:

Gra została utworzona na stronie GENIAL.LY. Na stronie pojawiają się interaktywne elementy, pomagające w przechodzeniu do kolejnych slajdów, wyświetlające teksty czy  zdjęcia. Zachęcamy do gry w wersji pełnoekranowej na tabletach czy komputerach – gra jest możliwa na telefonach komórkowych, jednak jest odrobinę trudniejsza (gra powstała w wersji darmowej i dlatego na dole strony / ekranu pojawia się logo Genial.ly – aby uczestniczyć w grze nie jest konieczne rejestrować się na stronie, a kliknięcie w tę ikonkę spowoduje przekierowanie do rejestracji na stronie genial.ly).

Na ekranie wyświetlają się slajdy, które prowadzą uczestnika gry do 7 zadań, utworzonych przez naszych uczniów w aplikacji LEARNINGAPPS. Zadania otwierać się będą zawsze w nowym oknie przeglądarki. Po rozwiązaniu każdego z nich wyświetlana jest informacja zwrotna, zawierająca KLUCZ do przejścia do kolejnych zadań. Należy wówczas wrócić na stronę Genial.ly i kontynuować grę. Warto pamiętać, że wykonywane zadania zawierają podpowiedzi (w lewym, górnym rogu zadania znajduje się ikonka – ŻARÓWKA). Kluczem są miejsca, które należy wskazać na mapie Łazarza. Kliknięcie we właściwe miejsce przeniesie Cię do kolejnego zadania, a nietrafione kliknięcie przekierowuje nas na kartę „niestety, to nie tutaj…” rozpoczynającą tzw. KARNĄ RUNDĘ – sam pomysł zaczerpnęliśmy z biatlonu, jednak słowo „karna” jest nie do końca prawdziwa. Polega ona na wędrówce po Łazarzu z przełomu XIX i XX wieku, a pomogą nam w tym serie pięknych pocztówek. Grę można powtórzyć dowolną ilość razy choćby ze względu na ich historyczne piękno.

MAPA nie jest ułożona w tradycyjny sposób, a ulice na niej nie są podpisane. Dla osób znających Łazarz nie będzie stanowiło problemu – mapa jest po prostu w Twoich rękach, idąc z nią przez Łazarz odwracasz ją tak, jak tylko chcesz.

„Wirtualne Dni Łazarza” – LINK DO GRY

Członkowie grupy projektowej:
Igor Białek, Magdalena Matuszewska, Jakub Nowak, Igor Porada, 

Marcin Rogoziński, Paweł Tadeuszewski, Natalia Zięba
opiekun grupy: Wojciech Reisch